Az Európai Unió egy igazán ambiciózus célt tűzött ki maga elé, mely szerint 2030-ra a közúti közlekedésből származó CO2-kibocsátást 30%-kal kell csökkenteni a 2005-ös évhez viszonyítva.
E cél elérése érdekében Németországban 2023. decemberétől új értékelési módszerrel fogják meghatározni a 7,5 tonna feletti járművek CO2-kibocsátását, majd az 5 CO₂-kibocsátási osztály egyikébe sorolják őket. Az útdíjtarifába való besorolás ennek megfelelően fog kibővülni a CO2-osztályba való besorolással.
2023. december 1-jén lép hatályba a CO2-függő nehéz tehergépjármű-illeték a 7,5 tonna feletti haszongépjárművekre. A szállítmányozási és logisztikai vállalatoknak CO2-tonnánként mintegy 200 eurós pótdíjat kell majd fizetniük. Az útdíjszolgáltatók előrejelzése alapján 80%-os útdíjfizetési kötelezettség-emelkedésre lehet számítani, miszerint 0,348 EUR/km lesz az útdíj a legtöbb hazai fuvaros számára, akik 5 tengelyes EURO 6-os besorolású tehergépkocsival közlekednek.
Eddig a nehéz tehergépjárművek útdíja a 7,5 tonna vagy annál nagyobb tömegű járművekre vonatkozott. Várhatóan 2024. július 1-jétől minden olyan járműnek útdíjat kell fizetnie a szövetségi főutak használatáért, amelynek műszakilag megengedett össztömege meghaladja a 3,5 tonnát.
Jelenleg az autóbuszokra, az N2 és az N3 járműosztály egyes járműalcsoportjaira nincsenek konkrét előírások vagy referenciaértékek. Ezért ezeket ideiglenesen az 1. CO2-osztályba sorolják. A 2019. júliusa előtt nyilvántartásba vett járműveket szintén automatikusan az 1. osztályba sorolják. A 2019. július 1-je előtt nyilvántartásba vett kibocsátásmentes járművek – megfelelő bizonyítékok benyújtása esetén – az 5. CO2-osztályba sorolhatóak.
A jövőben a súlykategóriába soroláskor már nem a megengedett össztömeg (a forgalmi engedély F.2 mezője), hanem a műszakilag megengedhető legnagyobb terhelés (a forgalmi engedély F.1 mezője) lesz a meghatározó.
A sűrített földgáz (CNG)/cseppfolyósított földgáz (LNG) alapú meghajtással gyárilag felszerelt, Euro 6-os károsanyag-kategóriába sorolt tehergépkocsik 2024. januárjától díjkötelessé válnak.
A kibocsátás nélküli gépkocsik, például az elektromos járművek és a hidrogénégők, valamint a hidrogén üzemanyagcellás gépkocsik 2025. végéig díjmentesek maradnak.
2026. január 1-től az említett nulla károsanyag-kibocsátású gépkocsik esetében csak az infrastruktúra-költségekre vonatkozó autópályadíj-tétel 25%-a, valamint a zaj- és légterhelésért fizetendő autópályadíj-tételek kerülnek megfizetésre.
A kibocsátás nélküli és 4,25 tonna műszakilag megengedhető legnagyobb terheléssel rendelkező gépkocsik tartósan mentesülnek a díjkötelezettség alól.
A CO2 alapú útdíj bevezetéséhez Ausztria várhatóan 2024. január 1-jével csatlakozik, csakúgy, mint Magyarország. Itthon a tervezet még elfogadás előtt áll, viszont a bevezetésre jövő év elején számíthatunk.
Sinka Szabolcs
A cikk forrása a GoGreen Magazin 2023. novemberi száma (7. oldal).