A villamos energia folytonos rendelkezésre állása létfontosságú. A villamosenergia-rendszer stabilitásának biztosításában azonban a hálózatot üzemeltetőket nem célszerű magukra hagyni. Ezúttal a fogyasztóknak is lehetőségük nyílik részt venni a folyamatokban.
Villamosenergia-rendszerünk (továbbiakban: VER) egyensúlyát minden időpillanatban szükséges biztosítani. Ez az ellátásbiztonság legfőbb alapelve, valamint a hálózatot üzemeltetők feladata. Amennyiben a megfelelő mennyiségben és minőségben rendelkezésre tud állni a villamos energia, ezt követheti a kérdés, miszerint az minden szereplő számára hozzáférhető-e és megfizethető-e. Egy stabil rendszer fenntartásához tartalékokat szükséges képezni. A szabályozási tartalékokat a fogyasztás-termelés (továbbá export-import szaldó) egyensúlyának elbillenése esetén aktiválja a Rendszerirányító (TSO; itthon: MAVIR [Magyar Villamosenergia-ipari Átviteli és Rendszerirányító Zrt.]), a kívánt szabályozási szolgáltatásokat nyújtó erőművek „behívásával” (előzmény: a Rendszerirányító a megfelelő tartalékmennyiséget különböző időtávú tendereken leköti).
Az elmúlt években – és jelenleg is – a megújuló energiaforrások térnyerése tagadhatatlan tendencia. Az egyes rendszerekbe tömegével integrálták a megújuló alapú – hazánkban elsősorban a fotovoltaikus – termelő kapacitásokat, azonban ezzel egyidőben sem a hálózat fejlesztése, sem egyéb konvencionális például fosszilis termelő egységek hálózathoz való csatlakoztatása nem ment végbe. Mindez azt eredményezte, hogy a VER egyre inkább kiszolgáltatott az időjárásnak, annak gyors változásainak. Magyarán míg a tartalékigények a hozambizonytalan időjárásfüggő kapacitásokkal párhuzamban egyre csak nőnek, a rendszer szabályozási képessége romlik (tekintve, hogy a kiegyenlítettlenséget „kiszabályozni” képes kapacitások nem vagy nem elégséges ütemben növekedtek).
Fentieket felismerve a MAVIR a VER egyensúlyának hatékonyabb biztosítása érdekében kezdeményezte a fogyasztók szabályozásba való bevonását. A fogyasztók korábban elhanyagolható mértékben vettek részt a rendszeregyensúly tartásában. A szabályozási tartalékkapacitások bővülését a Rendszerirányító a fogyasztóktól (is) várja, azok célzott mFRR12,5-be való bevonásával. Az mFRR egy szabályozási tartalék típus (a korábbi tercier tartalékoknak megfeleltethető), mely az erőművek részére már korábban is létezett, a MAVIR közlések alapján pedig a fogyasztók számára ez a legalkalmasabb a piacra való belépéshez.
Az mFRR12,5 egy frekvencia-helyreállítási tartalék, mellyel kapcsolatos részletekről és tudnivalókról a MAVIR ÜSZ (Üzemi Szabályzat) 9.1-es mellékletének 7/a pontja rendelkezik. A „12,5” jelölés mindössze annyit jelent, hogy a szabályzó eszköz teljes aktiválási ideje (utasítástól célértékig) nem lehet több, mint 12,5 perc. A többi kritérium alapján megfeleltethető az mFRR terméknek, miszerint ahogyan neve is utal rá (manual Frequency Restoration Reserve), közvetlen kapcsolatot igénylő, zárt rendszeren, digitálisan kiadott jel alapján manuálisan aktiválandó termék. Az utasításkiadás távparancs alapján a piaci menetrendhez képest a VER szemponti irányban, az aktuális + 4 negyedórára történik.
A fogyasztók szabályozásba való bevonása önkéntes alapú. A pályázással és részvétellel kapcsolatban a fogyasztók felé számos engedményt tettek (szemben az erőműveket üzemeltető társaságokkal). A fogyasztóknak a piacra való belépéshez felhasználói utasított egységeket (továbbiakban: FUE) szükséges létrehozni. FUE entitás lehet, mely kizárólag a közcélú hálózatra betáplálási kapacitással nem rendelkező felhasználói berendezést tartalmaz.
Az egyik legfőbb engedmény, hogy az önálló belépési küszöb FUE esetén 1 MW (erőművek esetén ez a határ 5 MW). Az akkreditációs (a FUE minősítés megszerzése) folyamat során ennek meglétét ellenőrzik. A nullás betáplálási kapacitási kritérium ellenőrzése szintén az akkreditációs folyamathoz kapcsolódik. További engedmény, hogy a felhasználók az erőművektől, tárolóktól, valamint vegyes összetételű aggregátumoktól stb. egy külön, védett kapacitástenderen indulhatnak. Ez tervezetten egy havi előretartású, órás, azaz a legkisebb felbontású kapacitástender. Megjegyzés: az aktiválásnál azonban esetükben is ugyanúgy az árajánlati sorrend alapján történik az igénybevétel (vagyis ekkor már a megadott energiadíjak a mérvadóak).
A FUE-k mindezeken felül bármely egyéb havi, heti, napi vagy napközbeni (ID) tenderen részt vehetnek (természetesen az akkreditációjuknak megfelelően). Az mFRR12,5-nél jobb „minőségű”, aFRR akkreditációjú FUE-k is részt vehetnek a védett tenderen.
A piachoz való csatlakozás folyamatosan biztosított, az akkreditációs időszak már zajlik, az első teljesítési időszak elegendő számú pályázó (akkreditált szereplő) esetén kerül kijelölésre, meghirdetésre. A FUE piac (illetve a FUE-k számára tett átmeneti kedvezmények) tervezetten az első teljesítési időszaktól számított két évig tart, mely közben a rendszer folyamatos finomhangolása történik majd.
Mint ahogyan a felhasználók számára tett kedvezményeknél említettük, esetükben elegendő már 1 MW-nyi szabályozható tartalékteljesítményt igazolni. Természetesen, 1 MW-nál nagyobb teljesítménytartománnyal is pályázhatnak, ekkor „önállóan” is részt vehetnek a szabályozásban, 1 MW alatt azonban csak aggregátoron keresztül csatlakozhatnak a piachoz. Önálló működés esetén a TSO követelményeinek kell megfelelni az utasításfogadás és végrehajtás
tekintetében, aggregátori tagság esetében az aggregátorral szükséges megállapodni annak feltételeiről és részleteiről.
Fontos kiemelni, hogy a felhasználói utasított egység meg is szüntethető, hiszen a rendszerszintű szolgáltatásokban való részvétel a felhasználók számára nem kötelező1. Érdeklődés és esetleges kérdések esetén a MAVIR honlapon2 közzétett releváns információkat és az ott megadott elérhetőségek felkeresését javasoljuk.
Marinkov Örs
1 A cikkben közölt információk forrása: MAVIR Fogyasztói Fórum 2023.09.14.
2 https://www.mavir.hu/web/mavir/home
A cikk forrása a GoGreen Magazin 2024. márciusi száma (5-6. oldal).